Predaj akejkoľvek nehnuteľnosti sa nezaobíde bez obhliadky. Je dokázané, že pri kúpe nehnuteľnosti zohrávajú emócie dôležitejšiu rolu než logika, preto sa snažte v záujemcovi o Vašu nehnuteľnost vzbudiť len tie pozitívne. Dodržiavaním týchto štyroch zásad sa Vám to určite podarí.
1. DODRŽUJTE ČAS OBHLIADKY
Ak ste sa na termíne obhliadky vopred dohodli, snažte sa ho dodržať. Nerušte obhliadku, nechoďte neskoro. Záujemca nesmie mať počas obhliadky pocit, že Vás obťažuje alebo oberá o čas, a musí sa preto ponáhľať. Doprajte mu dostatočne dlhú dobu potrebnú na to, aby si stihol poobzerať celú nehnuteľnosť dôkladne a položiť všetky svoje otázky, nestresujte ho.
2. MAJTE DOMA UPRATANÉ
Tak ako aj pred akoukoľvek inou návštevou by ste si doma upratali, určite si upracte aj pred obhliadkou. Neporiadok budí v mnohých ľuďoch negatívne emócie a bloky. Nehnuteľnosť by mala v záujemcovi zanechať príjemné dojmy a najmä chuť sa znovu vrátiť. To len ťažko dosiahnete neumytým riadom v dreze, kockami lega po celej podlahe či nepostlanou posteľou. Zato váza čerstvých kvetov urobí divy.
Rovnako na obhliadku nepatria ani zvieratá. Aj keď ste presvedčený, že Váš domáci miláčik je to najmilšie stvorenie na svete, cudzím ľuďom tak pripadať nemusí a môžu tak podvedome pociťovať napätie. Nehovoriac o tom, že mnoho ľudí má rôzne alergie alebo fóbie.
3. NETRVAJTE NA VYZÚVANÍ
Ak nie je neobyčajne zlé počasie a vonku mokro alebo blatisto alebo ak doma nemáte zrovna novorodenca, netrvajte na tom, aby sa záujemca vyzúval. Naopak, hneď po vstupe do nehnuteľnosti ho ubezpečte, že tak robiť nemusí. Jednak sa tak vyhnete trápnemu momentu, keď sa (niekedy aj viacero ľudí naraz) začne pokúšať rozšnurovať si topánky v úzkej chodbe a jednak je to v mnohých prípadoch hygienickejšie. Navyše z psychologického hľadiska by sa vyzutý záujemca cítil oproti Vám podriadene, čo sú pocity, ktoré v ňom určite nechcete zanechať.
4. NECHAJTE MAKLÉRA, ABY VIEDOL OBHLIADKU
Pokiaľ záujemca vošiel do Vašej nehnuteľnosti v sprievode Vášho realitného makléra, bude ten viesť celú obhliadku. Je to súčasť jeho práce, robil to x-krát predtým a po všetkých tých skúsenostiach si už osvojil vhodný postup a taktiku jednania s náprotivnou stranou. Prax dokonca potvrdzuje, že prílišná srdečnosť majiteľov a ich snaha o detailné informovanie je skôr na škodu. Nemajte výčitky, záujemca takéto konanie vonkoncom neočakáva. Obmedzte sa preto len na bežné spoločenské minimum. Váš realitný zástupca sa takisto skôr vysporiada s negatívnymi poznámkami na nehnuteľnosť - na rozdiel od Vás si ich totiž nebude brať osobne. Neurazí sa, ak sa napríklad záujemca vyjadrí o Vašom byte ako o dispozične veľmi zle riešenom, objektívne dispozíciu obháji, ale nebude záujemcovi silou-mocou vyhovárať jeho pohľad na vec. Jeden fakt môže byť vnímaný rôznymi ľuďmi rozdielne a nemá zmysel človeka presviedčať, že jeho dojmy sú nesprávne.
Rokovanie o cene taktisto spadá do povinností realitného makléra a malo by sa zaobísť bez Vášho zasahovania. Prečo? Kým Vy predávate nehnuteľnosť možno prvý či druhý raz v živote, priemerne zdatný maklér stojí pri takomto obchode každý mesiac. To ho stavia do pozície skúsenejšieho a predpokladá sa, že jeho vyjednávacie schopnosti sú na vysokej úrovni. Bohužiaľ, poznáme mnoho prípadov z praxe, kedy sa majiteľ zapojil do diskusie o cene nevhodne, a spôsobil tak škodu - sebe samému, samozrejme.
Veríme, že Vaša najbližšia obhliadka povedie k predaju aj vďaka týmto našim odporúčaniam.